Wiggle & Giggle 2001

Uitgever:
Auteur:
Land van oorsprong:
Beschikbare talen:
Richtprijs:
€ 18
Bron:
Een variant op Twister... maar met balletjes. In je beurt stop je een gekleurd balletje op de aangegeven plaats én voer je de gevraagde actie uit. Lukt dit, verdien je een beker.

Omschrijving

Bron: Spellenlab
Wie een beetje uitgekeken is op Twister moet beslist dit spel eens uitproberen. Een draaischijf is onderverdeeld in twee grote zones. De buitenste zone duidt aan hoe de spelers een schuimballetje moeten vasthouden: op je schouder (waarbij je je kin eventueel mag gebruiken); onder je kin (buig je hoofd iets naar beneden); tussen je twee polsen; op je hoofd (je mag de bal er vasthouden met één hand); onder je oksel; tussen je twee knieën; in je elleboogpit (je buigt je arm om de bal te kunnen klemmen) of in je knieholte (je buigt je been naar achteren om de bal vast te kunnen klemmen).
De middenzone geeft aan welke acties je met die vastgeklemde bal drie keer na elkaar moet uitvoeren: op je knieën zitten en drie stappen ‘wandelen’; op en neer springen terwijl je drie keer rond je as draait; je handen op de grond plaatsen en drie keer als een kikker op en neer springen of drie keer op en neer in de lucht springen.
Wie aan de beurt komt, draait de wijzer twee keer rond. Hij moet dan b.v. drie keer op en neer springen terwijl hij de bal vastklemt onder zijn kin. Als dit lukt zonder dat de bal valt, krijgt de speler een beker als beloning. Wie na drie ronden de meeste bekers verdiend heeft, wint het spel.
Bij een tweede variante wordt het spel steeds moeilijker. Nadat je eerste opdracht succesvol was, draai je nog eens twee keer aan de wijzer. Je moet nu twee ballen op de aangeduide manier vastklemmen en de tweede opdracht correct uitvoeren. Als dit lukt, mag je het ook eens proberen met drie ballen. Je kan nu 1, 2 of 3 bekers verdienen.
Het spelregelboekje suggereert ook een race waarbij alle kinderen tegelijk een opdracht uitvoeren van de ene kant van de kamer naar de andere.
Het spel functioneert. De opdrachten zijn duidelijk voorgesteld en realistisch. Sommige combinaties zijn moeilijker (als een kikker gehurkt op en neer springen met een bal tussen je knieën is niet vanzelfsprekend). De doelleeftijd (kinderen vanaf 4 jaar) is realistisch. Aan die leeftijd kunnen ze deze opdrachten aan. Na je veertigste wordt het echter soms te moeilijk...
Aantal spelers 2-4 spelers
Speelduur 16' tot 45'
Leeftijdscategorie Kleuters
Moeilijkheidsgraad heel simpel
Wiggle & Giggle