okt
07
2021

Taal in een doosje: taalspellen bij Kleuters

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.Deze vorming loopt in samenwerking met Eekhout Academy. Meer informatie en een inschrijflink zal vanaf half maart te vinden zijn op hun website.
Onderwijs
Zorgsector
okt
08
2021

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies. We gaan aan de slag met spellen.Heel wat spellen worden uitgeprobeerd.
Onderwijs
Zorgsector
okt
21
2021

Spellen voor snellerenden

09.30 - 12.30 u.
Heel wat kinderen hebben nood aan extra uitdaging op school. Ze beheersen de basisleerstof sneller dan andere leerlingen en missen soms een aanbod op hun maat. In deze sessie verkennen we de mogelijkheden en meerwaarde van spel voor snel lerende of hoogbegaafde leerlingen. Zowel coöperatieve als competitieve spellen komen aan bod en dit voor diverse vaardigheden: sociale, emotionele, talige, wiskundige en zelfregulerende vaardigheden. Dankzij deze spellen kunnen we het leerplezier en de leerwinst bij deze leerlingen opnieuw uitlokken. Deze vorming loopt in samenwerking met Eekhout Academy. Meer informatie en een inschrijflink zal vanaf half maart te vinden zijn op hun website.
Onderwijs
okt
28
2021

De allerbeste kleuterspellen

09.30 - 12.30 u.
Er bestaan ongelooflijk veel gezelschapsspellen, maar welke spellen zijn nu juist geschikt om in de klas te gebruiken? Met welke spellen kunnen kleuters zelfstandig aan de slag? Welke spellen bevorderen motorische, sociale en, intellectuele vaardigheden? Hoe kan je taal stimuleren met behulp van spellen?In deze sessie maken we een selectie van de beste kleuterspellen. We bekijken spellen voor de allerkleinsten tot spellen voor snellerende kleuters.Daarnaast hebben we aandacht voor de uitleg van spellen en geven we tips mee om de spellen in de klas te gebruiken. DEZE WORKSHOP IS UITGESTELD DOOR DE CORONAMAATREGELEN.
Onderwijs
Zorgsector