Ons aanbod

VIVES SpellenLab heeft een ruim aanbod aan activiteiten, zowel voor individuele geïnteresseerden als voor groepen, voor professionelen uit het onderwijs en de zorg en ook voor bedrijven.. We kijken er van harte naar uit om jullie bij ons opnieuw te verwelkomen!

Aanbod voor professionelen uit de onderwijssector

Ben je zelf leerkracht, ondersteuner, zoco, directie, logopedist...? Dan kun je hier meer informatie terugvinden over ons aanbod voor het onderwijs.

Aanbod voor professionelen uit de zorgsector

Werk je als opvoeder, ondersteuner, gezinswerker, therapeut... in de zorgsector? Dan is dit aanbod misschien iets voor jou.

Aanbod voor bedrijven

Ook voor bedrijven hebben we een aantal workshops. Bekijk hier ons aanbod.

Aanbod voor Ouderenzorg

Werk je met ouderen? Dan vind je hier ons aanbod voor deze doelgroep terug.

Aanbod voor leerlingen

Ook voor leerlingen is er een aanbod in het VIVES SpellenLab. Bekijk hier de mogelijkheden.

Vrije tijdsaanbod

Wil je meer te weten komen over het vrije tijdsaanbod, klik dan hier.

Deze staan voor de deur

dec
12
2023

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en lagere schoolkinderen (VOLZET)

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. Er zal een specifiek aanbod zijn al naargelang jouw voorkeur gaat naar spellen voor kleuterleeftijd of voor lagere schoolleeftijd.
Onderwijs
Zorgsector
dec
14
2023

Gebruik van spellen bij het begeleiden van teams.

09.30 - 12.30 u.
“Gelukkige werknemers worden gestimuleerd in autonoom handelen, ontwikkelen van hun competentie en samenwerken met anderen. Een positieve feedbackcultuur vormt de basis. Een gelukkig team geeft een goed gevoel, geeft de kans je op jouw manier te engageren en geeft mee richting en zin aan je leven.” (Leo Bormans - 2018) Op welke manier kan je als groep het 'best' samenwerken en vooral... op welke manier kan je een groep, een team ertoe bewegen om in dezelfde richting te kijken, goed samen te werken én positief te communiceren met elkaar? Spellen kunnen hierbij een waardevol (hulp)middel zijn. Spellen stimuleren op een eenvoudige en laagdrempelige manier verschillende basisvaardigheden zoals: het stimuleren van positieve communicatie, het werken vanuit krachten, inschatten van anderen, samenwerken en niet te vergeten 'samen ontspannen'!In deze workshop staat het stimuleren van alle bovengenoemde vaardigheden centraal... mét spellen als (hulp)middel! Naast heel wat achterliggende tips & trics nemen we voldoende tijd om een aantal spellen uit te testen. Op die manier ervaren de deelnemers wat bepaalde spellen met jou doen als mens. Met andere woorden: een interactieve en praktijkgerichte workshop die onmiddellijk bruikbaar is!
Onderwijs
Zorgsector
Andere
feb
08
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op bovenbouw lagere school + jongeren

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Jongeren met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zien we onder andere bij personen met een autismespectrumstoornis. Jongeren met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van jongeren, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een jongere uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die jongeren zelfstandig kunnen spelen. 
Onderwijs
Zorgsector
feb
29
2024

De Taalbox: taalspellen voor de 1ste graad secundair onderwijs

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om taal (in al zijn facetten) te stimuleren. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.In deze sessie geven we een ruim overzicht van het huidige aanbod aan creatieve taalspellen binnen de domeinen luisteren, spreken, schrijven en lezen. We loodsen jullie door de ongelooflijke verscheidenheid aan spelideeën.Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. Daarnaast geven we enkele concrete tips om taalspellen te gebruiken in de lessen Frans en Engels en om spellen te spelen met de hele klas.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden bij het aanleren van een andere taal. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep.  Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd.DoelgroepLeerkrachten bovenbouw lager onderwijsleerkrachten 1ste graad secundair onderwijs – Nederlands, Frans, EngelsDoelstellingen-       kennismaken met de didactische mogelijkheden van gezelschapsspellen-       reflecteren over die mogelijkheden in de klaspraktijk en linken aan het leerplan Nederlands-       bekijken van mogelijkheden om spellen aan te passen voor de lessen Frans en EngelsInhoudIn deze sessie geven we een ruim overzicht van het huidige aanbod aan creatieve taalspellen binnen de domeinen luisteren, spreken, schrijven en lezen. We loodsen jullie door de ongelooflijke verscheidenheid aan spelideeën.Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. Daarnaast geven we enkele concrete tips om taalspellen te gebruiken in de lessen Frans en Engels en om spellen te spelen met de hele klas. WerkvormenEen luister- en doesessie met actieve betrokkenheid van de deelnemers.Voorstellen, uitproberen en bespreken van een selectie gezelschapsspellen met een educatieve meerwaarde.
Onderwijs