Koffer snellerenden (kleuter + 1ste graad lager)

Waar er in de klaspraktijk tot nog toe veel oog is voor zorg naar beneden toe, voelen leerkrachten steeds meer de nood om daarnaast naar boven toe te differentiëren. Ook aan de noden van kinderen die voorop lopen in hun ontwikkeling willen leerkrachten tegemoet komen. Leerkrachten zijn op zoek naar bruikbare didactische middelen in het kader van binnenklasdifferentiatie. Als middel om te differentiëren, zetten ze graag spellen in.

Het Onderzoek

Na het ontwikkelen van de spelkoffer voor snellerende van de 2de en 3de graad lager onderwijs, werd verder onderzocht welke spellen geschikt zijn voor het kleuter en eerste graad van het lager onderwijs. De koffer zal opnieuw de 15 beste spellen bevatten, gericht op 3-8jarige kinderen met ontwikkelingsvoorsprong. Dit zijn kinderen die extra uitdaging nodig hebben, al dan niet hoogbegaafd zijn of deel uitmaken van een kangoeroewerking. De koffer bevat naast de spellen ook een handleiding met een speloverzicht, spelfiches, score op spelconcept en materiaal en didactische richtlijnen.

 

Inhoud van de koffer

De koffer zal volgende spellen bevatten:

1.            Mr wolf (coöperatief, geheugenspel)

2.             Memo tropico (geheugenspel)

3.             Piratenbuit (geheugenspel)

4.             Daar is reus rom (coöperatief, voorbereidend/aanvankelijk lezen)

5.           Concept kids (coöperatief, combineren, taalbegrip en taalproductie)

6.           Ouderdodo (deduceren)

7.           Ongedierte (geheugen en voorbereidend/aanvankelijk rekenen)

8.           Gris en grijp (visuele analyse/combineren, reactiespel)

9.           Mami catchmi (reactiespel)

10.       Savanimo (reactiespel)

11.       Jump’in (solitair spel, smartgame)

12.        Eenhoorn flonkerglans (coöperatief, fijne motoriek)

13.       Clown face (combineren, kleur en vorm, reactiespel)

14.       Gym animo (coöperatief, grote motoriek)

15.       Niet voeren! (geheugenspel)

 

De koffer is geschikt voor kleuters. Hij kan uitgeleend worden tegen een prijs van 50 euro per maand (+ 50 euro waarborg).

Prijs en uitlenen

In de koffer is ook een bundel terug te vinden met een spelfiche per spel en extra uitleg. Daarnaast is een volledige bundel beschikbaar met uitleg over executieve functie.

De ontleenperiode is 1 maand.
​Uitleenprijs: 50 euro. Waarborg: 50 euro.

Doelgroep: kleuters + leerlingen uit het eerste leerjaar

Uilenen kan via mail: spellenlab@vives.be met vermelding van 

  • naam koffer
  • uitleenperiode
  • facturatiegegevens
okt
07
2021

Taal in een doosje: taalspellen bij Kleuters

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.Deze vorming loopt in samenwerking met Eekhout Academy. Meer informatie en een inschrijflink zal vanaf half maart te vinden zijn op hun website.
Onderwijs
apr
28
2022

STEM oefenen met spel: kleuters en onderbouw lager

09.30 - 12.30 u.
In het STEM-onderwijs draait alles rond het onderzoekend leren, het experimenteren. Maar dit onderzoekend leren staat heel nauw in verband met het probleemoplossend en creatief leren. Waar ligt de grens? Via bordspellen leren kinderen redeneren en oplossingen bedenken om de probleemopstellingen op te lossen. Ze leren verschillende denkoperaties toepassen.Aan de hand van enkele spellen leren we kinderen hoe ze verschillende denkoperaties kunnen toepassen en worden ze zo gestimuleerd om denkproblemen op te lossen. Het is dan ook heel belangrijk dat kinderen op een leuke en speelse manier omgaan met probleemopstellingen en door ‘try and error” hun denkvermogen verder kunnen ontwikkelen. Zo kunnen ze later makkelijker zelfregulerend redeneren en dit toepassen in de dagdagelijkse realiteit.We schenken ook aandacht aan verschillende soorten denkspellen: solitaire, strategische en coöperatieve denkspellen. Je krijgt als leerkracht een breed gamma aan denkspellen voorgeschoteld zodat er binnen het vakgebied STEM creatief kan omgesprongen worden met ruimtelijke en andere problemen.
Onderwijs
okt
28
2021

De allerbeste kleuterspellen

09.30 - 12.30 u.
Er bestaan ongelooflijk veel gezelschapsspellen, maar welke spellen zijn nu juist geschikt om in de klas te gebruiken? Met welke spellen kunnen kleuters zelfstandig aan de slag? Welke spellen bevorderen motorische, sociale en, intellectuele vaardigheden? Hoe kan je taal stimuleren met behulp van spellen?In deze sessie maken we een selectie van de beste kleuterspellen. We bekijken spellen voor de allerkleinsten tot spellen voor snellerende kleuters.Daarnaast hebben we aandacht voor de uitleg van spellen en geven we tips mee om de spellen in de klas te gebruiken. DEZE WORKSHOP IS UITGESTELD DOOR DE CORONAMAATREGELEN.
Onderwijs
okt
08
2021

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies. We gaan aan de slag met spellen.Heel wat spellen worden uitgeprobeerd.
Onderwijs