Koffer STEM (kleuter + eerste graad lager)

De aandacht voor STEM in het onderwijs is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het basisonderwijs. Enerzijds is er de nood om bij kinderen een grotere interesse te wekken voor STEM gerelateerde richtingen. Anderzijds is het zeker ook de bedoeling dat kinderen bepaalde vaardigheden onder de knie krijgen. Om deze vaardigheden en competenties in te oefenen, nemen wij vanuit onze expertise bordspellen ter hand.

Het onderzoek

Voor deze koffer selecteerden we spellen die kunnen ingezet worden in deze STEM-evolutie. Enerzijds kunnen we op die manier interesse wekken bij kinderen voor STEM-gerelateerde richtingen. Anderzijds kunnen ze toepasselijke vaardigheden onder de knie krijgen. We hebben vooral ingezet op probleemoplossend leren, vaardig en creatief onderzoeken, leren redeneren, motorische vaardigheden en open communiceren met passende ‘STEM-begrippen’. Samenwerken in teamverband en verschillende executieve functies komen ook aan bod in bepaalde spellen.

Op de spelfiches is telkens aangekruist welke aspecten en vaardigheden aan bod komen:

 

Onderzoekend,

Probleemoplossend &

Ontwerpend leren

 

Verwondering
Inhoudelijke input

Creatief denken

Initiatief nemen

Vragen stellen

Verzamelen

Engineering skills

Computational thinking

Logisch denken

Analyseren, plannen

Samenwerkend leren

Overleggen, concluderen

 

 

Persoonsgebonden vaardigheden

Zelfregulering
Keuzes maken

Omgaan met winst/verlies

Volgehouden aandacht

Cultuurgebonden vaardigheden

Motoriek
Werkgeheugen

Talige vaardigheden

De inhoud van de spelkoffer

1 speler

Richtleeftijd

Deducktion

Smart Games

6

Squirrel go nuts

Smart Games

6

Invasion of the cow snatchers

Think fun

6

Logik Ville

Asmodee

4

> 1 speler

 

 

Lucky Langhals

HABA

3

Cadomino

Djeco

5

Robot turtles

Think fun

4

Rhino Hero

Haba

5

Tulum

Djeco

5

Kimavu

Djeco

6

Coöperatieve spellen

 

 

Willem Wiebeltoren

White Goblins

5

Robbie Robot

White Goblins

5

Potomac

Djeco

5

Find the code

HABA

5

Slide Quest

Blue Orange

7

Prijs en uitlenen

In de koffer is ook een bundel terug te vinden met een spelfiche per spel en extra uitleg. Daarnaast is een volledige bundel beschikbaar met uitleg over executieve functie.

De ontleenperiode is 1 maand.
Doelgroep: kleuters + leerlingen uit de eerste graad lager onderwijs

Uilenen kan via mail: spellenlab@vives.be met vermelding van 

  • naam koffer
  • uitleenperiode
  • facturatiegegevens

De prijs voor het uitlenen bedraagt 55 euro excl. BTW + 50 euro waarborg.

dec
11
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en onderbouw lagere school

09.30 - 12.30 u.
Inschrijven is voorlopig nog niet mogelijk.Executieve functies zijn denkproceseen. Ze zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Minder goed functionerende executieve functies zorgen vaak voor minder goede schoolprestaties.Executieve functies ontwikkelen nog gedurende de kindertijd en adolescentie. We kunnen de executieve functies ook stimuleren door ze te trainen.  In deze vorming bekijken we kort de theorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. In deze workshop focussen we op spellen voor kleuters en de onderbouw lagere school.
Onderwijs
Zorgsector
dec
12
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op bovenbouw lagere school + jongeren

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Jongeren met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zien we onder andere bij personen met een autismespectrumstoornis. Jongeren met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van jongeren, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een jongere uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die jongeren zelfstandig kunnen spelen. Focus op leeftijd bovenbouw lagere school en jongeren.
Onderwijs
Zorgsector
feb
06
2025

Spellen in Team: van aanwerving tot verbinding

09.30 - 12.30 u.
 “Gelukkige werknemers worden gestimuleerd in autonoom handelen, ontwikkelen van hun competentie en samenwerken met anderen. Een positieve feedbackcultuur vormt de basis. Een gelukkig team geeft een goed gevoel, geeft de kans je op jouw manier te engageren en geeft mee richting en zin aan je leven.” (Leo Bormans - 2018)  Maar welke spellen kan ik inzetten tijdens een aanwervingsprocedure? Wat is hiervan de meerwaarde? Hoe doe ik dit dan? En… op welke manier kan je een groep, een team ertoe bewegen om in dezelfde richting te kijken, goed samen te werken én positief te communiceren met elkaar? 
Andere
feb
27
2025

Taal in een doosje (taalspellen in de kleuterklas)

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.
Onderwijs
Zorgsector