Spelkoffer STEM bovenbouw lager en 1ste graad secundair

De aandacht voor STEM in het onderwijs is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het basisonderwijs. Enerzijds is er de nood om bij kinderen een grotere interesse te wekken voor STEM gerelateerde richtingen. Anderzijds is het zeker ook de bedoeling dat kinderen bepaalde vaardigheden onder de knie krijgen. Om deze vaardigheden en competenties in te oefenen, nemen wij vanuit onze expertise bordspellen ter hand.

Spellenkoffer

Onderzoek

De aandacht voor STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) is de laatste jaren enorm toegenomen, ook voor het onderwijs. Voor deze koffer selecteerden we spellen die kunnen ingezet worden in deze STEM-evolutie. Enerzijds kunnen we op die manier interesse wekken bij kinderen voor STEM-gerelateerde richtingen. Anderzijds kunnen ze toepasselijke vaardigheden onder de knie krijgen. We hebben vooral ingezet op probleemoplossend leren, vaardig en creatief onderzoeken, leren redeneren, motorische vaardigheden en open communiceren met passende ‘STEM-begrippen’. Samenwerken in teamverband en verschillende executieve functies komen ook aan bod in bepaalde spellen.

Op de spelfiches is telkens aangekruist welke aspecten en vaardigheden aan bod komen:

 

Onderzoekend,

Probleemoplossend &

Ontwerpend leren

 

Verwondering
Inhoudelijke input

 

Creatief denken

Initiatief nemen

 

Vragen stellen

Verzamelen

Engineering skills

 

Computational thinking

Logisch denken

Analyseren, plannen

 

Samenwerkend leren

Overleggen, concluderen

 

 

 

 

Persoonsgebonden vaardigheden

Zelfregulering
Keuzes maken

Omgaan met winst/verlies

Volgehouden aandacht

 

Cultuurgebonden vaardigheden

Motoriek
Werkgeheugen

Talige vaardigheden

 

 

Inhoud van de koffer

1 speler

Richtleeftijd

Circuit Maze

Think fun

8

Laser Maze Junior

Think fun

6

> 1 speler

 

 

Het verlaten station

White Goblins

10

Maze Racers

Foxmind

8

Ubongo – het duel

White Goblins

8

Railroad Ink – vuurrode versie

White Goblins

8

Junkart

Pretzel Games

8

Azul

Next Move

8

The Key – moord in de Oakdale Club

Haba

8

Brothers

Ankama

8

Manhattan

999 games

8

Fits

White Goblins

8

Space Builder

Djeco

8

Coöperatieve spellen

 

 

Narabi

White Goblins

10

Alien Café

Djeco

7

Prijs en uitlenen

In de koffer is ook een bundel terug te vinden met een spelfiche per spel en extra uitleg. 
De ontleenperiode is 1 maand.
​Uitleenprijs: 45 euro exclusief BTW. Waarborg: 50 euro.

Doelgroep: leerlingen uit het lager en eerste graad secundair.

 

Uilenen kan via mail: spellenlab@vives.be met vermelding van 

  • naam koffer
  • uitleenperiode
  • facturatiegegevens

Gerelateerde vormingen

feb
16
2023

Spellen in de OKAN-klas

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om (de Nederlandse) taal (in al zijn facetten) te stimuleren in het werken met anderstalige nieuwkomers. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep. Ook de spelregels en de manieren om spellen uit te leggen worden bekeken. Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd. 
Onderwijs
Zorgsector
mrt
16
2023

Executieve functies trainen met spellen. Focus op jongeren

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Jongeren met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zien we onder andere bij personen met een autismespectrumstoornis. Jongeren met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van jongeren, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een jongere uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die jongeren zelfstandig kunnen spelen. 
Onderwijs
Zorgsector
apr
20
2023

Spellen in de ouderenzorg - algemeen

09.30 - 12.30 u.
Binnen de ouderenzorg kunnen spellen gebruikt worden als een aangename invulling van vrije momenten, activiteiten, tijdens therapeutische momenten. Maar spellen kunnen ook tal van vaardigheden op peil houden zoals sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden... Goed gekozen spellen zijn m.a.w. ideale hulpmiddelen om de levenskwaliteit van onze ouderen zo optimaal mogelijk te houden.Thema’s die in deze vorming aanbod komen zijn: vrije tijd, reminiscentie, intergenerationeel, stimuleren vaardigheden, educatieve spellen...Tijdens deze vorming wordt tevens de uitgewerkte spellenkoffer ‘Ouderenzorg’ voorgesteld en is er de mogelijkheid om deze te ontlenen.
Zorgsector
apr
26
2023

Communicatie oefenen met spel: taalspellen en coöperatieve spellen (focus op bovenbouw lagere school en eerste graad secundair)

14.00 - 16.30 u.
Tijdens deze workshop bekijken we tal van taalspellen en coöperatieve spellen. We leggen hierbij de nadruk op communicatie.Hoe kun je bijvoorbeeld duidelijke aanwijzingen geven, elkaar inschatten of instructies geven?Veen taal- en of coöperatieve spellen zijn gebaseerd op één van bovenstaande vaardigheden.Heel wat eenvoudige spelconcepten kunnen ook gebruikt worden om een tweede taal (Frans - Engels) in te oefenen. We bekijken doelgericht een aantal eenvoudige concepten die je als leerkracht zelf kan aanpassen naargelang de woordenschat die wenst in te oefenen.We bekijken niet enkel spellen tijdens deze workshop, maar zullen er ook heel wat zelf uitproberen.Na deze workshop ga je naar huis met tal van bruikbare ideeën voor de klas.
Onderwijs

Play is the work of childhood.

Mr. Rogers