Contactgegevens

VIVES SpellenLab

Xaverianenstraat 10

8200 Brugge

+32 50 30 52 55

spellenlab@vives.be

Het VIVES Spellenlab is ondergebracht in VIVES Campus Brugge lokaal D110, op de eerste verdieping vlakbij de bibliotheek.

Bereikbaarheid

Met het openbaar vervoer

VIVES Brugge Xaverianenstraat is gelegen op 20 minuten wandelen van het station. Om de 20 minuten rijdt er een bus tussen het station en de campus. De rit duurt 10 minuten. Op schooldagen is er op piekmomenten (7.30-9.30, 12-13.30 en 16.30-18.30u.) een bus om de 10 minuten. Opstaphaltes zijn o.m. de voorkant van het station en de rotonde Koningin Astridlaan/Expresweg, dus vlak tegen de campus (= halte VIVES). Via de ingang op de rotonde kan je de campus opwandelen. Let op: bus 25 (dit is de normale lijn 25 die elke 20 minuten rijdt) stopt normaal aan perron 1 van het busstation. De extra bus richting VIVES stopt aan perron 10.

Je kunt natuurlijk ook te voet naar de campus komen. Het traject station-campus leg je af in zowat twintig minuten. Wandel via de achterkant van het station naar de Spoorwegstraat. Aan het kruispunt met de Koning Albert I-laan wandel je tot aan de rotonde in de Koningin Astridlaan. De campus bevindt zich op 500 meter.

Treinverbinding

  • lijn 66 Oostende - Brugge - Kortrijk 

Busverbinding

  • lijn 25 (centrum - station - Sint- Michiels - Sint-Andries) 

Met de fiets

VIVES Brugge Xaverianenstraat zijn ruime, overdekte en veilige stallingen voor 790 fietsen. 

 

Met de auto

Uiteraard zien we je het liefst te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer naar de campus komen. Kom je toch met de auto, dan is er een gratis parkeerplaats voor 450 auto's, met een eigen afrit aan de Expresweg. Hou er rekening mee: parkeren op een van onze campusparkeerplaats is beperkt en nooit gegarandeerd. We moedigen studenten die wonen in de buurt van onze campussen ten stelligste aan om op een andere manier naar onze hogeschool te komen dan met de auto.

Naar VIVES campus Brugge vanaf E40 (afrit Brugge) / A10 (Kortrijk/Loppem)

voorbij Kinepolis rechts (ventweg Expresweg) > richting ‘Sint-Andries/ Jan Breydelstadion/Z2 Vogelzang’ > oprit campus

Naar VIVES campus Bruggevanaf N31

Zeebrugge > rotonde Koningin Astridlaan 3de afslag > rechts afslaan (vóór flatgebouw)

okt
13
2022

Spellen in de ouderenzorg - algemeen

09.30 - 12.30 u.
Binnen de ouderenzorg kunnen spellen gebruikt worden als een aangename invulling van vrije momenten, activiteiten, tijdens therapeutische momenten. Maar spellen kunnen ook tal van vaardigheden op peil houden zoals sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden... Goed gekozen spellen zijn m.a.w. ideale hulpmiddelen om de levenskwaliteit van onze ouderen zo optimaal mogelijk te houden.Thema’s die in deze vorming aanbod komen zijn: vrije tijd, reminiscentie, intergenerationeel, stimuleren vaardigheden, educatieve spellen...Tijdens deze vorming wordt tevens de uitgewerkte spellenkoffer ‘Ouderenzorg’ voorgesteld en is er de mogelijkheid om deze te ontlenen.
Zorgsector
okt
27
2022

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. Er zal een specifiek aanbod zijn al naargelang jouw voorkeur gaat naar spellen voor kleuterleeftijd of voor lagere schoolleeftijd.
Onderwijs
Zorgsector
nov
17
2022

Gerekend en gemeten: wiskundespellen voor het basisonderwijs

09.30 - 12.30 u.
De leerstof wiskunde kan op heel veel manieren ingeoefend worden. De allerleukste manier om wiskunde in te oefenen is … via spelletjes. Het Spellenarchief bevat een heel ruime collectie spellen (meer dan duizend) die uitstekend passen binnen het leerplan wiskunde van de lagere school. Deze spellen werden uitvoerig onderzocht en gelinkt aan het leerplan.Tijdens deze sessie worden de beste spellen en spelsystemen rond de verschillende domeinen wiskunde toegelicht. Je krijgt de gelegenheid om de spellen te ontdekken en uit te proberen.
Onderwijs
feb
16
2023

Spellen in de OKAN-klas

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om (de Nederlandse) taal (in al zijn facetten) te stimuleren in het werken met anderstalige nieuwkomers. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep. Ook de spelregels en de manieren om spellen uit te leggen worden bekeken. Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd. 
Onderwijs
Zorgsector