Contactgegevens

VIVES SpellenLab

Xaverianenstraat 10

8200 Brugge

+32 50 30 52 55

spellenlab@vives.be

Het VIVES Spellenlab is ondergebracht in VIVES Campus Brugge lokaal D110, op de eerste verdieping vlakbij de bibliotheek.

Bereikbaarheid

Met het openbaar vervoer

VIVES Brugge Xaverianenstraat is gelegen op 20 minuten wandelen van het station. Om de 20 minuten rijdt er een bus tussen het station en de campus. De rit duurt 10 minuten. Op schooldagen is er op piekmomenten (7.30-9.30, 12-13.30 en 16.30-18.30u.) een bus om de 10 minuten. Opstaphaltes zijn o.m. de voorkant van het station en de rotonde Koningin Astridlaan/Expresweg, dus vlak tegen de campus (= halte VIVES). Via de ingang op de rotonde kan je de campus opwandelen. Let op: bus 25 (dit is de normale lijn 25 die elke 20 minuten rijdt) stopt normaal aan perron 1 van het busstation. De extra bus richting VIVES stopt aan perron 10.

Je kunt natuurlijk ook te voet naar de campus komen. Het traject station-campus leg je af in zowat twintig minuten. Wandel via de achterkant van het station naar de Spoorwegstraat. Aan het kruispunt met de Koning Albert I-laan wandel je tot aan de rotonde in de Koningin Astridlaan. De campus bevindt zich op 500 meter.

Treinverbinding

  • lijn 66 Oostende - Brugge - Kortrijk 

Busverbinding

  • lijn 25 (centrum - station - Sint- Michiels - Sint-Andries) 

Met de fiets

VIVES Brugge Xaverianenstraat zijn ruime, overdekte en veilige stallingen voor 790 fietsen. 

 

Met de auto

Uiteraard zien we je het liefst te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer naar de campus komen. Kom je toch met de auto, dan is er een gratis parkeerplaats voor 450 auto's, met een eigen afrit aan de Expresweg. Hou er rekening mee: parkeren op een van onze campusparkeerplaats is beperkt en nooit gegarandeerd. We moedigen studenten die wonen in de buurt van onze campussen ten stelligste aan om op een andere manier naar onze hogeschool te komen dan met de auto.

Naar VIVES campus Brugge vanaf E40 (afrit Brugge) / A10 (Kortrijk/Loppem)

voorbij Kinepolis rechts (ventweg Expresweg) > richting ‘Sint-Andries/ Jan Breydelstadion/Z2 Vogelzang’ > oprit campus

Naar VIVES campus Bruggevanaf N31

Zeebrugge > rotonde Koningin Astridlaan 3de afslag > rechts afslaan (vóór flatgebouw)

dec
11
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en onderbouw lagere school

09.30 - 12.30 u.
Inschrijven is voorlopig nog niet mogelijk.Executieve functies zijn denkproceseen. Ze zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Minder goed functionerende executieve functies zorgen vaak voor minder goede schoolprestaties.Executieve functies ontwikkelen nog gedurende de kindertijd en adolescentie. We kunnen de executieve functies ook stimuleren door ze te trainen.  In deze vorming bekijken we kort de theorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen. In deze workshop focussen we op spellen voor kleuters en de onderbouw lagere school.
Onderwijs
Zorgsector
dec
12
2024

Executieve functies trainen met spellen. Focus op bovenbouw lagere school + jongeren

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Jongeren met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zien we onder andere bij personen met een autismespectrumstoornis. Jongeren met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van jongeren, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een jongere uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die jongeren zelfstandig kunnen spelen. Focus op leeftijd bovenbouw lagere school en jongeren.
Onderwijs
Zorgsector
feb
06
2025

Spellen in Team: van aanwerving tot verbinding

09.30 - 12.30 u.
 “Gelukkige werknemers worden gestimuleerd in autonoom handelen, ontwikkelen van hun competentie en samenwerken met anderen. Een positieve feedbackcultuur vormt de basis. Een gelukkig team geeft een goed gevoel, geeft de kans je op jouw manier te engageren en geeft mee richting en zin aan je leven.” (Leo Bormans - 2018)  Maar welke spellen kan ik inzetten tijdens een aanwervingsprocedure? Wat is hiervan de meerwaarde? Hoe doe ik dit dan? En… op welke manier kan je een groep, een team ertoe bewegen om in dezelfde richting te kijken, goed samen te werken én positief te communiceren met elkaar? 
Andere
feb
27
2025

Taal in een doosje (taalspellen in de kleuterklas)

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.
Onderwijs
Zorgsector