Aanbod Onderwijs

Sinds 2000 verzorgt VIVES SpellenLab workshops voor leerkrachten, ondersteuners, zoco's en andere medewerkers uit het onderwijs. Het aanbod is groot. Er worden telkens een aantal workshops per jaar voorzien waarvoor je individueel kunt inschrijven. Daarnaast is er een groot aanbod aan teamgerichte workshops.

Individuele workshops

Het aanbod voor individuele workshops is dit jaar door de Corona-crisis beperkter. We hopen jullie vanaf januari 2021 opnieuw te kunnen ontvangen.

De kostprijs voor een workshop van een halve dag bedraagt 55 euro (tenzij anders vermeld).
Alle workshops gaan steeds door in VIVES SpellenLab in Campus VIVES Brugge, Xaverianenstraat 10, 8200 Brugge.

Wenst u wat meer informatie over een workshop, dan kunt u ons mailen.

feb
01
2022

Sociale vaardigheden bij lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Overleggen, eerlijk spelen, samenwerken, luisteren naar elkaar, opkomen voor jezelf, omgaan met winnen/verliezen... zijn allemaal vaardigheden die wij van kinderen / jongeren verwachten... Maar wat als je merkt dat deze nog niet zo goed ontwikkeld zijn? Deze vaardigheden kun je oa. inoefenen met spel.
Onderwijs
Zorgsector
apr
28
2022

STEM oefenen met spel: kleuters en onderbouw lager

09.30 - 12.30 u.
In het STEM-onderwijs draait alles rond het onderzoekend leren, het experimenteren. Maar dit onderzoekend leren staat heel nauw in verband met het probleemoplossend en creatief leren. Waar ligt de grens? Via bordspellen leren kinderen redeneren en oplossingen bedenken om de probleemopstellingen op te lossen. Ze leren verschillende denkoperaties toepassen.Aan de hand van enkele spellen leren we kinderen hoe ze verschillende denkoperaties kunnen toepassen en worden ze zo gestimuleerd om denkproblemen op te lossen. Het is dan ook heel belangrijk dat kinderen op een leuke en speelse manier omgaan met probleemopstellingen en door ‘try and error” hun denkvermogen verder kunnen ontwikkelen. Zo kunnen ze later makkelijker zelfregulerend redeneren en dit toepassen in de dagdagelijkse realiteit.We schenken ook aandacht aan verschillende soorten denkspellen: solitaire, strategische en coöperatieve denkspellen. Je krijgt als leerkracht een breed gamma aan denkspellen voorgeschoteld zodat er binnen het vakgebied STEM creatief kan omgesprongen worden met ruimtelijke en andere problemen.
Onderwijs
jan
28
2022

Teamwork bevorderen met spellen

09.30 - 12.30 u.
“Gelukkige werknemers worden gestimuleerd in autonoom handelen, ontwikkelen van hun competentie en samenwerken met anderen. Een positieve feedbackcultuur vormt de basis. Een gelukkig team geeft een goed gevoel, geeft de kans je op jouw manier te engageren en geeft mee richting en zin aan je leven.” (Leo Bormans - 2018) Op welke manier kan je als groep het 'best' samenwerken en vooral... op welke manier kan je een groep, een team ertoe bewegen om in dezelfde richting te kijken, goed samen te werken én positief te communiceren met elkaar? Spellen kunnen hierbij een waardevol (hulp)middel zijn. Spellen stimuleren op een eenvoudige en laagdrempelige manier verschillende basisvaardigheden zoals: het stimuleren van positieve communicatie, het werken vanuit krachten, inschatten van anderen, samenwerken en niet te vergeten 'samen ontspannen'!In deze workshop staat het stimuleren van alle bovengenoemde vaardigheden centraal... mét spellen als (hulp)middel! Naast heel wat achterliggende tips & trics nemen we voldoende tijd om een aantal spellen uit te testen. Op die manier ervaren de deelnemers wat bepaalde spellen met jou doen als mens. Met andere woorden: een interactieve en praktijkgerichte workshop die onmiddellijk bruikbaar is!
Onderwijs
Zorgsector
Vrije tijd
okt
28
2021

De allerbeste kleuterspellen

09.30 - 12.30 u.
Er bestaan ongelooflijk veel gezelschapsspellen, maar welke spellen zijn nu juist geschikt om in de klas te gebruiken? Met welke spellen kunnen kleuters zelfstandig aan de slag? Welke spellen bevorderen motorische, sociale en, intellectuele vaardigheden? Hoe kan je taal stimuleren met behulp van spellen?In deze sessie maken we een selectie van de beste kleuterspellen. We bekijken spellen voor de allerkleinsten tot spellen voor snellerende kleuters.Daarnaast hebben we aandacht voor de uitleg van spellen en geven we tips mee om de spellen in de klas te gebruiken. DEZE WORKSHOP IS UITGESTELD DOOR DE CORONAMAATREGELEN.
Onderwijs
Zorgsector
feb
24
2022

Spellen in de OKAN-klas

09.30 - 12.30 u.
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om (de Nederlandse) taal (in al zijn facetten) te stimuleren in het werken met anderstalige nieuwkomers. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep. Ook de spelregels en de manieren om spellen uit te leggen worden bekeken. Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd. 
Onderwijs
Zorgsector
okt
08
2021

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies. We gaan aan de slag met spellen.Heel wat spellen worden uitgeprobeerd.
Onderwijs
Zorgsector
okt
29
2021

Zingeving en positieve communicatie

09.30 - 12.30 u.
In onze samenleving gaan steeds meer mensen op zoek naar zingeving... wat is de zin van mijn bestaan, hoe kan ik mij 'zinvol' maken, op welk een manier kan ik zinvolle relaties aangaan... Deze vraagstukken zijn niet eenvoudig te beantwoorden.Goedgekozen spellen kunnen hierbij een meer dan waardevol (hulp) middel zijn! In deze sessie focussen we ons op het gebruik van spellen om 'zingeving' (in het algemeen) en 'positieve communicatie' in het bijzonder te stimuleren. Uit ons aanbod van meer dan 21.000 titels selecteren we verschillende spellen om enerzijds eerder inhoudelijk en anderzijds op een speelse manier rond deze onderwerpen te werken. Thema's die hierbij aan bod komen zijn: elkaar (echt) leren kennen, verbinding, in communicatie treden, samenwerken, kwaliteiten/krachten ...
Onderwijs
Zorgsector
Vrije tijd
nov
18
2021

STEM oefenen met spellen: bovenbouw en 1ste graad secundair onderwijs

09.30 - 12.30 u.
In het STEM-onderwijs draait alles rond het onderzoekend leren, het experimenteren. Maar dit onderzoekend leren staat heel nauw in verband met het probleemoplossend en creatief leren. Waar ligt de grens?Via bordspellen leren kinderen redeneren en oplossingen bedenken om de probleemopstellingen op te lossen. Ze leren verschillende denkoperaties toepassen.Aan de hand van enkele spellen leren we kinderen hoe ze verschillende denkoperaties kunnen toepassen en worden ze zo gestimuleerd om denkproblemen op te lossen. Het is dan ook heel belangrijk dat kinderen op een leuke en speelse manier omgaan met probleemopstellingen en door ‘try and error” hun denkvermogen verder kunnen ontwikkelen. Zo kunnen ze later makkelijker zelfregulerend redeneren en dit toepassen in de dagdagelijkse realiteit.We schenken ook aandacht aan verschillende soorten denkspellen: solitaire, strategische en coöperatieve denkspellen. Je krijgt als leerkracht een breed gamma aan denkspellen voorgeschoteld zodat er binnen het vakgebied STEM creatief kan omgesprongen worden met ruimtelijke en andere problemen.
Onderwijs
Zorgsector

Teamgerichte workshops

VIVES SpellenLab verzorgt ook jouw teamgerichte workshop of pedagogische studiedag. We werken een halve of hele dag rond spel in al zijn facetten. Het onderwerp van de workshop bepaalt u zelf. Tijdens de workshops worden tal van spellen uitlegd en uitgeprobeerd. We tonen u de recentste spellen, maar geven ook tips van hoe u spellen kunt spelen of aanpassen voor een hele klas.

We hebben heel wat verschillende onderwerpen die we kunnen aanbieden. Vindt u toch niet onmiddelijk wat u zoekt, dan kunt u ons contacteren. We stellen voor u dan graag een workshop op maat samen.

Alle workshops gaan steeds door in het SpellenLab te Brugge. Indien u toch liever een workshop ter plaatse wenst, kunnen we dit bekijken, maar niet garanderen. In het SpellenLab hebben we immers onze volledige collectie te beschikking. Deze plek inspireert ook de deelnmers, wat we graag willen aanbevelen.

Tarieven

  • Workshop van halve dag in het SpellenLab
    • 495 euro  - max. 25 deelnemers
    • 800 euro - max. 50 deelnemers
    • syllabus, koffie, thee en frisdrank inbegrepen

  • Workshop van volledige dag in het SpellenLab
    • 850 euro -max. 24 deelnemers
    • 1450 euro - max. 50 deelnemers
    • syllabus, koffie, thee en frisdrank inbegrepen
    • Broodjesmaaltijd inbegrepen
  • Workshop van halve dag in SpellenLab + rondleiding van 2 uur in Brugge met KrisKras
    • 575 euro  - max. 25 deelnemers
    • syllabus, koffie, thee en frisdrank inbegrepen in de voormiddag
    • Geen maaltijd inbegrepen. ( We kunnen wel een aantal restauranttips doorgeven of eventueel een broodjesmaaltijd voorzien op aanvraag.)

  • Workshop voor kleine groepen tot 10 personen
    • 1 uur uitleg + zelfstandig spellen inkijken
    • 20 euro per persoon, met een minimum van 100 euro
    • syllabus inbegrepen
okt
07
2021

Taal in een doosje: taalspellen bij Kleuters

09.30 - 12.30 u.
Kinderen ontwikkelen hun taal in interactie met anderen. Het is dus van groot belang dat kinderen in de kleuterklas veel gelegenheid krijgen tot luisteren, spreken, ervaringen uitwisselen en delen, om zo hun taalvaardigheid te vergroten. Tijdens deze sessie geven we een ruim overzicht van de betere actuele (taal)spellen die geschikt zijn voor kleuters. We schenken aandacht aan woordenschat, spreken en luisteren, ontluikende geletterdheid… Iedereen krijgt de kans om enkele van de spellen zelf uit te proberen. We staan ook stil bij de spellen die bruikbaar zijn om taal te oefenen bij anderstaligen. Op de eerste plaats leren we vooral om plezier te beleven aan taal en het spelen met taal.Deze vorming loopt in samenwerking met Eekhout Academy. Meer informatie en een inschrijflink zal vanaf half maart te vinden zijn op hun website.
Onderwijs
Zorgsector
okt
08
2021

Executieve functies trainen met spellen. Focus op kleuters en lagere schoolkinderen

09.30 - 12.30 u.
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze spellenkoffer werd ontwikkeld om executieve functies bij leerlingen te versterken.Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren. Wanneer er sprake is van inhibitieproblemen, kan dit zich uiten in onder andere ongeremdheid en impulsiviteit, wat weer kan leiden tot onaangepast gedrag en/ of aandachtstekort-/hyperactiviteitstoornissen – ADHD. Wanneer de mentale flexibiliteit onvoldoende ontwikkeld is, uit zich dit mogelijk in rigide, stereotiepe gedragingen en moeilijkheden in de regulatie en aanpassing van motorische handelingen. Deze kenmerken zijn onder andere terug te zien bij personen met een autismespectrumstoornis.  Kinderen met problemen bij het executief functioneren krijgen vaak onterecht labels opgeplakt. Wanneer we ons richten op het executief functioneren van kinderen, krijgen we meteen concrete interventiemogelijkheden. We zien op welke functie een kind uitvalt en kunnen deze gericht gaan trainen en versterken.  In deze vorming bekijken we kort de therorie rond executieve functies. We gaan aan de slag met spellen.Heel wat spellen worden uitgeprobeerd.
Onderwijs
Zorgsector
okt
21
2021

Spellen voor snellerenden

09.30 - 12.30 u.
Heel wat kinderen hebben nood aan extra uitdaging op school. Ze beheersen de basisleerstof sneller dan andere leerlingen en missen soms een aanbod op hun maat. In deze sessie verkennen we de mogelijkheden en meerwaarde van spel voor snel lerende of hoogbegaafde leerlingen. Zowel coöperatieve als competitieve spellen komen aan bod en dit voor diverse vaardigheden: sociale, emotionele, talige, wiskundige en zelfregulerende vaardigheden. Dankzij deze spellen kunnen we het leerplezier en de leerwinst bij deze leerlingen opnieuw uitlokken. Deze vorming loopt in samenwerking met Eekhout Academy. Meer informatie en een inschrijflink zal vanaf half maart te vinden zijn op hun website.
Onderwijs
okt
28
2021

De allerbeste kleuterspellen

09.30 - 12.30 u.
Er bestaan ongelooflijk veel gezelschapsspellen, maar welke spellen zijn nu juist geschikt om in de klas te gebruiken? Met welke spellen kunnen kleuters zelfstandig aan de slag? Welke spellen bevorderen motorische, sociale en, intellectuele vaardigheden? Hoe kan je taal stimuleren met behulp van spellen?In deze sessie maken we een selectie van de beste kleuterspellen. We bekijken spellen voor de allerkleinsten tot spellen voor snellerende kleuters.Daarnaast hebben we aandacht voor de uitleg van spellen en geven we tips mee om de spellen in de klas te gebruiken. DEZE WORKSHOP IS UITGESTELD DOOR DE CORONAMAATREGELEN.
Onderwijs
Zorgsector