Casper en de Spookschool 2009

Uitgever:
Auteur:
Land van oorsprong:
Beschikbare talen:
Richtprijs:
€ 33
Bron:
Casper zoekt met zijn magnetisch sleutel naar zoveel mogelijk passende vriendjes. Vervolgens bepaalt een vaardigheidspelletje hoeveel kanonskogels je kwijt bent.

Omschrijving

Bron: Spellenlab
Casper oogt heel mooi op de doos. Casper, het vriendelijk spook, is van oorsprong een stripfiguur die in de jaren ’50 door Joe Oriolo werd ontworpen en getekend. De auteur Kai Haferkamp lijkt er zich op toe te leggen om bekende kinderboeken om te zetten in een spel (Laura, De Kleine Prinses...).
Niets mis mee hoor. Maar het moet dan wel een beetje body hebben. Dit spel is in wezen een eenvoudig geheugenspel, gemixt met een “Can’t stop” factor en een vaardigheidsproef. Redelijk ontgoochelend gezien de inspanningen van de uitgever om heel veel bijzonder spelmateriaal te ontwikkelen.
Nadat je alle spelmateriaal op zijn juiste plaats geschikt hebt, kan het spel starten. De speler aan beurt draait de klok een uurtje verder, bekijkt welk vriendje van Casper zichtbaar wordt en opent met een magneet één van de 13 luikjes van het kasteel. Als de juiste persoon gevonden werd, mag de speler verder gaan (klok weer verder draaien waardoor weer één van de 12 beschikbare vriendjes opduikt). Maar als nu een fout luikje geopend wordt, zijn alle inspanning voor niets geweest. Als de speler besluit om b.v. na drie goede pogingen te stoppen, dan neemt hij drie eigen kanonskogels (van de 8 uit zijn startvoorraad), gooit die in het deksel van de doos en krijgt 10 tellen (10-9-8-...0) om die knikkers in de putjes van het spookschip te rollen. Elke knikker die goed rolt, ben je kwijt en dat is de bedoeling. De speler die nl. als eerste al zijn knikkers in het spookschip rolt, wint het spel. Of de speler die er als eerste in slaagt om 6 deuren correct na elkaar te openen, die wint ook.
Dat is het. Je spendeert ongeveer evenveel tijd aan het klaarzetten (en opbergen) van het spel als aan het spel zelf. De grote Casper met een kokertje met magneet aan zijn ene hand (het gelijkt zelfs helemaal niet op een sleutelbos) bekoort meteen erg jonge kinderen. Dat geven we toe. Maar die kinderen hebben redelijk vlug door dat het openen van die luikjes echt niet zo bijzonder is. De illustraties zijn ook niet zo duidelijk. Je moet je heel flink concentreren.
De spelregels lezen erg vlot, zijn origineel opgesteld (in een soort doorlopende stripstijl) en laten je meteen toe om de starten. Maar doorvoor moet je dit spel beslist niet per se aankopen hoor!
Aantal spelers 2-4 spelers
Speelduur 16' tot 45'
Leeftijdscategorie Vanaf 5 à 8j
Moeilijkheidsgraad eenvoudig
Casper en de Spookschool