Middernacht, vampierenjacht! 2005

Uitgever:
Land van oorsprong:
Beschikbare talen:
Richtprijs:
€ 36
Bron:

Omschrijving

Bron: Spellenlab
Deze doos straalde reeds vanaf het begin een wat vreemd aandoende sfeer uit. Na het bekijken van het spelmateriaal en het lezen van de spelregels werd deze waarneming nog versterkt want dit spel wordt gespeeld op een heus kerkhof! Het spel zelf was leuk en erg verrassend maar toch was het even wat wennen om in de huid van een vampier te kruipen en graf na graf open te maken...
Elke speler beschikt in het begin over een hele reeks vampiers. Dit aantal varieert afhankelijk van het aantal spelers tussen 10 en 20. Deze kleine kaartjes tonen elk een vampier in een welbepaalde kleur. Er worden 6 kleuren gebruikt die allemaal neutraal zijn. Elke speler legt deze kaartjes verdekt in een lange rij en mag daarna aan beide uiteinden de twee laatste kaartjes zichtbaar draaien. Naast deze vampiers beschikt elke speler nog over 3 knoflookkkaartjes. Deze zijn even groot als de vampierkaartjes en hebben wel voor elke speler een specifieke kleur. Gelukkig zijn de kaartjes gemakkelijk van de andere te onderscheiden.
Het speelbord zelf is dubbel gelaagd en dus vrij dik. Op 60 plaatsen - mooi maar onevenredig verdeeld in 8 rijen - komen heuse graven voor. In de bovenste kartonplaat van het speelbord zijn daarvoor 60 rechthoekjes uitgesneden waarin later tijdens het spel telkens één vampier (of knoflookkaartje) kan gelegd worden. Dit speelbord is prima afgewerkt want elk kaartje kan gemakkelijk uit een graf getild worden. Voor elk van die graven is tenslotte nog een grafdeksel aanwezig. Deze heel stevige kartonnen kaartjes zijn logischerwijs groter dan de put waardoor het geheel een erg realistische aanblik krijgt. Op de onderkant van elk deksel is een kleur aangebracht die verwijst naar de vampiersoort die er zich kan verbergen. Naast de 60 gekleurde deksels zijn er nog 6 speciale deksels waarop een grote rat staat afgebeeld. In het begin wordt het kerkhof klaargelegd. Op elk put wordt een grafdeksels gelegd (kleur of rat niet zichtbaar). Daarbij wordt gezorgd dat zeker alle ratdeksels gebruikt worden. De 6 overblijvende deksels liggen op een aparte verdekte stapel naast het speelbord. De speler die als eerste al zijn vampiers in het kerkhof kan verbergen is de winnaar van dit zeer originele geheugenspel.
Wie aan de beurt komt, opent een graf naar keuze en draait het deksel om. Is het graf leeg en komt de kleur op het grafdeksel overeen met één van de buitenste twee vampiers uit de eigen rij, dan legt deze speler de passende vampier in de put en sluit het graf terug af. In de eigen rij mag nu een nieuw vampierkaartje zichtbaar gedraaid worden. Deze speler blijft bovendien aan de beurt. Kan de speler echter geen vampier in dat graf leggen, dan eindigt zijn speelbeurt. In dit laatste geval mag deze speler voor het afsluiten van het lege graf een eigen knoflookaartje in het graf verstoppen. Dit dient als afschrikmiddel voor de andere spelers. Opent iemand later dit graf, dan krijgt deze speler een (openliggend) vampierkaartje van de speler die er de knoflook had verborgen. Opent de eigenaar van de knoflook echter zelf dat graf, dan wordt hij extra bestraft: elke ander speler geeft hem een vampierkaartje! Alle op deze manier verkregen kaartjes worden open aan de rij - links en/of rechts - toegevoegd. Na elke straf wordt de knoflook terug weggenomen.
Ligt in het geopende graf reeds een vampier, dan moet de speler aan beurt een stokje uit het midden nemen. Zodra iemand drie stokje bezit, mag hij deze terug in het midden leggen maar ontvangt hij van elke medespeler een vampierkaartje.
Als laatste mogelijkheid kan een rat verschijnen. Dit gebeuren start een speciale speelronde. Alle graven rondom dit graf mogen nu geopend worden. De speler aan beurt begint en voert de bijbehorende acties uit. Wil deze speler geen verdere graven meer openen, dan krijgt zijn linkerbuur de mogelijkheid om dit te doen. Dit gaat zo door tot alle graven geopende werden of niemand nog durft. Daarna wordt het ratdeksel weggelegd en vervangen door een gekleurd grafdeksel uit de voorraad. Dit nieuwe deksel wordt zonder het te bekijken op het lege graf gelegd. Het kan voorkomen dat twee speciale speelronden in elkaar overgaan.
Spelers die vooral in het begin wat geluk hebben en bovendien goed bijhouden welke graven reeds geopend werden of waar de knoflook verborgen zit, hebben meer kans om dit bizarre maar toch aantrekkelijke geheugenspel te winnen.
Aantal spelers 2-6 spelers
Speelduur 16' tot 45'
Leeftijdscategorie Vanaf 5 à 8j
Middernacht, vampierenjacht!