Kokoro: Avenue of the Kodama 2017

Land van oorsprong:
USA
Beschikbare talen:
Richtprijs:
€ 20
Bron:

Omschrijving

Bron: Spellenlab
Elke speler heeft een soort tuin waarin 6 huisjes getekend staan genummerd (A-F). Hier en daar staan ook nog combinaties van bloemen en wormen getekend in het 7x6 raster. De 6 kaarten met letters A-F worden apart geschud en zo ook de 42 kaarten die paden (4 L-bochten en 2 rechte lijnen) tonen die moeten getekend worden.
Kokoro wordt over 5 ronden gespeeld. Tijdens elke ronde wordt een huisje omgedraaid zodat je weet met welke letter je de paden straks best verbindt.
Iemand draait zo'n kaart op en iedereen vult nu b.v. de getoonde letter "D" in aan de rechterkant van hun tuin. Daarna wordt de eerste kaart omgedraaid die een pad zal tonen. Dat pad moet exact zo getekend worden. Je mag het pad niet roteren of spiegelen. Uiteraard moet je die lijn tekenen in een nog leeg vakje. Je mag ook afzien van het tekenen en in de plaats even spieken welke de volgende doelletter zal worden.
De kaarten met paden kunnen een groene of gouden achtergrond hebben. Zodra de vierde gouden kaart wordt omgedraaid wordt er gescoord (het pad op die kaart wordt wel nog eerst getekend). Om te scoren moet je een lijn getekend hebben die door het huisje van de doelletter gaat en liefst zoveel mogelijk bloemen en/of wormen bevat. Dat aantal items bepaalt je score voor deze ronde.
Zo worden 5 ronden afgewerkt. Op het einde kan je nog bonuspunten verdienen voor paden die bloemen bevatten en naar het bloemenhuisje gaan en voor paden die wormen bevatten op een pad die naar de wachter gaat. Je scoort nog -5p voor elke doelletter waar je 0p voor verdiend hebt.
de spelregels bevatten nog een extra variant waarbij de D10 en nog een set gebeurteniskaarten gebruikt wordt.

Plannen en wat gokken. Twee aspecten waar je rekening mee moet houden. Je plant uiteraard een mooie weg doorheen veel bloemen en wormen om zeker ook door het huisje met de doelletter te passeren. Maar ondertussen bouw je toch graag dicht bij de andere letters waarvan je hoopt dat die ook aan de beurt zullen komen (één letter niet omdat er slechts 5 ronden gespeeld worden). Je kan geen kruispunten of T-stukken tekenen. Enkel de vier combinaties van een 'L' en een horizontale of verticale lijn. Een beetje inzicht hoe lijnen zich kunnen ontwikkelen blijft dus een belangrijke vaardigheid.
Kokoro speelt aangenaam en spannend. Het spel laat zich vlot uitleggen. De uitwisbare speelborden en bijgeleverde zwarte stiften sparen papier uit. Een vlot familiespel.
Aantal spelers 1-8 spelers
Speelduur 16' tot 45'
Leeftijdscategorie Vanaf 9 à 12j
Moeilijkheidsgraad eenvoudig
Kokoro: Avenue of the Kodama